A magyar jogrend az alapvető emberi jogokon alapulva tiltja a hátrányos megkülönböztetés minden formáját.
Ennek ellenére egyének vagy csoportok megkülönböztetése, kirekesztése még mindig előfordul úgy a társadalomban,
mint az iskola falain belül.
Jelen továbbképzés lehetőséget teremt arra, hogy a résztvevő pedagógusok megismerjék az esélyegyenlőséggel
kapcsolatos fogalmi kört, jogszabályi hátteret, valamint a megvalósításához szükséges módszertani készletet.
A résztvevők felkészülhetnek az intézményükben alkalmazott antiszegregációs megoldások felülvizsgálatára
a tanulók képességeihez mért fejlődés biztosítása szemszögéből. A pedagógusok megismerhetik az intézményi
antiszegregáció megvalósíthatóságának főbb szempontjait, valamint eszközrendszerét és annak alkalmazási módját,
illetve gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek abban, hogy a különböző hátrányos helyzetű tanulókat hogyan
tudják bevonni a tanulás folyamatába, milyen módon tudják biztosítani egyéni fejlődésüket.
A kontakt online formában is megszervezhető továbbképzés főbb témakörei:
A személyiségükkel dolgozók - így pedagógiai szakszolgálati intézmények munkatársai is - veszélyeztetettek
a kiégés szempontjából, mivel munkájuk érzelmi megterheléssel, tartós, lazítási lehetőség nélküli figyelmet
igénylő helyzetekkel jár. A tartós stressz kimerüléshez, pszichés és testi panaszok megjelenéséhez, konfliktushelyzetekhez,
s ezáltal a minőségi munka megromlásához vezet.
A továbbképzés célja, hogy konkrét segítséget nyújtson a kiégési szindróma kialakulásának megelőzésében,
a negatív folyamatok visszafordításában. A továbbképzés a résztvevőket az egészségtudatos magatartás kialakítására
ösztönzi, fejleszti pedagógiai eszközrendszerét és segít az életviteli és egészségfejlesztési kompetenciák
elsajátításában.
A továbbképzés segítséget nyújt a résztvevőknek a munkájuk során jelentkező testi, szellemi, érzelmi kimerülés
megelőzésében, hozzájárul a kiégési folyamat állomásainak felismerésére. Önismeretük, önreflexiójuk fejlesztésével
segíti őket motivációjuk tisztázásában, tudatosításában. Relaxációs, stressz-csökkentő, stressz-tűrő technikák
megtanításával hozzájárul a pedagóguspálya lelki terheinek csökkentéséhez, a kiégés megelőzéséhez, az egészségtudatos
magatartás mindennapi alkalmazásához, az életvitel megváltoztatásához, és ezáltal az oktató-nevelő munka
minőségének javulásához.
A tréning fő tematikai egységei:
A személyiségükkel dolgozók – így a pedagógusok is – veszélyeztetettek a kiégés szempontjából; a pedagógus
munkája nagy érzelmi megterheléssel, tartós, lazítási lehetőség nélküli figyelmet igénylő helyzetekkel jár.
A tartós stressz kimerüléshez, pszichés és testi panaszok megjelenéséhez, a diákokkal, gyermekekkel való
kapcsolat megromlásához – ezáltal a minőségi munka megromlásához vezet.
A továbbképzés célja, hogy konkrét segítséget nyújtson a kiégési szindróma kialakulásának megelőzésében,
a negatív folyamatok visszafordításában. A továbbképzés a résztvevőket az egészségtudatos magatartás kialakítására
ösztönzi, fejleszti pedagógiai eszközrendszerét és segít az életviteli és egészségfejlesztési kompetenciák
elsajátításában.
A továbbképzés célja, hogy konkrét segítséget nyújtson a kiégési szindróma kialakulásának megelőzésében,
a negatív folyamatok visszafordításában. A továbbképzés hozadéka, hogy a pedagógusokat ösztönzi az egészségtudatos
magatartás kialakítására, fejleszti pedagógiai eszközrendszerét és segít az életviteli és egészségfejlesztési
kompetenciák elsajátításában.
A továbbképzés segítséget nyújt a pedagógusoknak a nevelői-oktatói munka során jelentkező testi, szellemi,
érzelmi kimerülés megelőzésében. Képessé teszi a pedagógust a kiégési folyamat állomásainak felismerésére.
Önismeretük, önreflexiójuk fejlesztésével segíti őket motivációjuk tisztázásában, tudatosításában. Relaxációs,
stressz-csökkentő, stressz-tűrő technikák megtanításával hozzájárul a pedagóguspálya lelki terheinek csökkentéséhez,
a kiégés megelőzéséhez, az egészségtudatos magatartás mindennapi alkalmazásához, az életvitel megváltoztatásához,
és ezáltal az oktató-nevelő munka minőségének javulásához.
A tréning fő tematikai egységei:
A továbbképzés célja az intézményvezetők, helyetteseik és tagintézmény-vezetők felkészítése az intézményekben
megjelenő agresszív magatartás kezelésére. Olyan ismeretek, modellek, gyakorlati módszerek bemutatása, amelyek
nélkülözhetetlenek az erőszakos iskolai magatartás értelmezéséhez, az okok megértéséhez, a hatékony agresszió-kezeléshez.
Az intézményvezetők ahhoz kapnak segítséget, hogy felismerjék az intézményükben zajló – iskolai erőszakhoz
vezető – egyéni, családi csoportdinamikai, szociometriai folyamatokat, és ismerjék azokat a jelenségeket,
sérüléseket, amelyek az agresszív viselkedés kialakulásához vezetnek. Megismerjék, hogy milyen konfliktusforrások
lehetnek az iskolai szervezetekben, és ismerjék meg a vezető lehetőségeit; a nevelőtestület, diákközösség,
szülői szervezet, segítő szervezetek szerepét és eszköztárát az iskolai agresszió hatékony leküzdésében.
Legyenek felkészültek a médiával való kapcsolattartásra. Ismerjék fel speciális vezetői státusukból fakadó
felelősségüket és e státusból adódó lehetőségeiket, intézményi erőforrásaikat. Ehhez kapnak segítséget az
elméleti és gyakorlati foglalkozások során.
A folyamatba ágyazott továbbképzés kontakt és nemkontakt szakaszai, a téma reflektálása lehetőséget teremt
az új ismeretek elsajátítása mellett azok gyakorlati kipróbálására, a tapasztalatok megosztására, a hálózati
tanulás lehetőségeinek kihasználására. Az ellenőrzésértékelés a tematikai egységeken belül folyamatos.
A továbbképzés 22 kontakt és 8 nem kontakt órából áll.
A 30 órás továbbképzés fő tematikai egységei:
Az iskoláskorú gyerekek optimális személyiségfejlődésének biztosításához és lelki egészségének megőrzéséhez
nagy szükség van olyan pedagógiai módszerekre és tevékenységre, amelyek lehetővé teszik a gyerekek alapvető
lelki szükségleteinek kielégítését és életkészségeinek a fejlődését. A filmcsoport egy ilyen művészetpedagógiai
program, amely lehetőséget biztosít a gyerekek számára az alkotófolyamaton keresztüli önkifejezésre és élményfeldolgozásárra,
illetve személyes és szociális kompetenciáinak a fejlődésére. A filmcsoportvezető továbbképzés ennek a közös
filmalkotásra alapuló művészetpedagógiai programnak a megvalósítására készíti fel ez érdeklődő pedagógusokat,
és biztosítja számukra módszer elsajátítását.
A továbbképzés alapvetően sajátélményű tanulásra alapoz, majd a megszerzett sajátélményt kiegészítjük a filmcsoportvezetés
kapcsolódó elméleti, módszertani és technikai ismereteivel. A sajátélményű tanulási szakaszban a Gyerekszem
filmcsoport módszerét alkalmazva elkészítjük a résztvevők saját filmjét. Ennek a főbb tematikai blokkjai
az alábbiak: csoportindítás, szerződéskötés, témárahangolás, forgatókönyvírás (logline, szinopszis, irodalmi
forgatókönyv), gyártási terv készítése, forgatás, film elővágott változatának megtekintése és megbeszélése,
élményfeldolgozó kör. Ezt követi a szükséges filmelméleti, pszichológiai és módszertani háttér ismertetése
frontális előadás formájában, majd hátrányos helyzetű gyerekek lélektani sajátosságainak, és jellemző filmes
témafeldolgozásaik ismertetésére kerül sor példafilmek bemutatásával, majd a képkészítési, hangfelvételi
illetve alapvető vágási ismeretek átadása eszközbemutatással illetve eszközhasználatot gyakoroltató filmes
feladatok elvégzésével.
A résztevevők a továbbképzés zárása során megnézik az elkészült filmet és visszajelzést adnak a képzésről.
Végül elkészítik a záródolgozatot 2-3 oldal terjedelemben.
A pedagógusok módszertani eszköztárának megújítása ez egyik legfontosabb feltétele annak, hogy a köznevelés
minősége javuljon. A dramatikus technikáknak nevezett módszerek (drámapedagógiai eszközök, módszerek, improvizáció,
pszichodramatikus és bibliodramatikus alaptechnikák) olyan eszközöket adnak a pedagógus kezébe, amelyek segítségével
növekszik kreativitása, spontaneitása, új nézőpontból képes rálátni nevelési helyzetekre, közösségi konfliktusokra,
szélesebb palettából választhat, ha óráinak szakmai tartalmát újfajta módszerekkel szeretné demonstrálni.
A dramatikus technikák alapvetően a tér, a mozgás, a gesztusok, a hangok, a test által és a mozgások által
kifejezhető szimbólumok, viszonyok, kapcsolatok világát nyitják meg, így a tanulás, a tanítás kognitív folyamatait
kiegészítik az emocionális szinttel, valamint segítik a konfliktusos helyzetek felismerését azáltal, hogy
láthatóvá teszik az aszimmetrikus viszonyokat.
A továbbképzési program fő tematikai egységei:
A Z-generáció (a 1995-2009 között születtek gyerekek) kommunikációja felgyorsult és a kommunikáció színtere
is megváltozott.A diákok Facebook-on, Twitteren, Instragramon kommunikálnak, sokszor anonim módon, vagy kreált
személyiség mögé bújva váltanak üzenetet, írják le a velük történteket. Ugyanakkor sokszor nem tudnak kihez
fordulni, problémáikkal. A szüleik gyakran már nem értik ezt a digitális világot, a kortársak nem mindig
alkalmasak és felkészültek a segítésre, támogatásra. A köznevelési intézmények feladata és felelőssége, reflektálni
erre a megváltozott helyzetre. A pedagógusok felkészíthetők arra, hogy a digitális világ eszköztárát használva
váljon a problémákkal küszködő diákok támogatójává.
A továbbképzés célja olyan - a köznevelési intézményekben pedagógusként dolgozó - anonim segítők képzése,
akik, egy zárt internetes levelezőrendszeren keresztül küldött válaszleveleikkel képesek segíteni az anonim
módon hozzájuk forduló diákokon mentálhigiénés problémáinak felismerésében és feldolgozásában.
A továbbképzésben részt vevő pedagógusok a továbbképzés végére ismerjék a az általános és középiskolai korosztály
életkori sajátosságait és kapcsolati konfliktusait, korosztály leggyakoribb és legjellemzőbb, mentálhigiénés
problémáit, amelyek a tanulók személyiségfejlődéséből, életkori kríziseiből, családi helyzetéből, a családja
szerkezetéből, interperszonális kapcsolataiból, a közösségekben elfoglalt helyéből adódnak Kompetenciahatáraikon
belül, és a szakmai szabályainak megfelelően legyenek képesek alkalmazni és elektronikus üzenet útján történő
segítségnyújtás technikáit, módszertanát, az időben eltolt intervenció lehetőségeit és korlátait.
Főbb tematikai egységek:
Kiscsoportos és egyéni munka, az anonim segítő levelezés készségszintű gyakorlása, empátia és értő figyelem
gyakorlatok, a kompetenciahatárok gyakorlása.
A záró ellenőrzés egy dolgozat, amely három mentálhigiénés problémára adott írásos reflexió, levél. A dolgozat
beadási határideje a képzés zárását követő második hét vége. A tanúsítvány kiadásának feltétele a foglalkozásokon
való 90 %-os részvétel, és a záródolgozat határidőre történő leadása.
"Az autizmus olyan állapot vagy másképpen fogyatékosság, mely eltérő fejlődéshez vezet. A napjainkban használt
hivatalos kifejezés: autizmus spektrumzavar. Ma Magyarországon minimum 100.000 autista személy él." Ez a
definíció és adat az Autisták Országos Szövetsége (www.aosz.hu) honlapján olvasható. A köznevelés rendszerében
- részben integráltan - oktatott autisták létszáma fokozatosan nő, miközben az ellátásukra szakosodott szakemberek
száma nem éri el a szükséges mértéket. Az óvodapedagógusok és pedagógusok egyre gyakrabban találkoznak autista
tanulókkal. Szükséges felkészítenünk a kollégákat erre a helyzetre. A továbbképzés célja az oktatásban-nevelésben
dolgozó óvodapedagógusok, tanítók, általános-, és középiskolai tanárok felkészítése autizmussal élő gyermekekkel
való foglalkozásra. Cél, hogy a résztvevők szerezzenek olyan elméleti és gyakorlati ismereteket, melyeket
képesek lesznek alkalmazni saját nevelési-oktatási munkájuk során. A résztvevők szerezzenek alapvető ismereteket
az autizmus terén. Ismerjék meg azokat a módszereket, eljárásokat, eszközöket, alkalmazási lehetőségeket,
melyek segítségével sikeresebbé válnak az autizmussal élő gyermekek nevelésében, oktatásában, integrálásában.
Legyenek képesek konstruktív, alkotó módon együttműködni az autizmussal élő gyermekek fejlesztésében, nevelésében
résztvevő szakemberekkel és a szülőkkel.
A képzés főbb témakörei:
A tanfolyam sikeres elvégzésének és a tanúsítvány kiadásának feltétele, az órák 90 %-án való részvétel, a
csoportos gyakorlati feladatok megoldásában aktív közreműködés. A résztvevők - záró ellenőrzésként -záródolgozatot
készítenek. A megszerzett ismeretek alapján az alábbi 3 témakörből tetszőlegesen kiválasztanak egyet: 1.
Esetismertetés 2. Autizmussal élő gyermek protetikus környezetének kialakítása 3. Autizmus-specifikus eszköz
készítése, a gyermek célzott megsegítésére. Az értékelés szempontjai: elsajátította-e a hallgató a három
téma egyikének elméleti és gyakorlati ismereteit, jól használta-e a fogalmakat, és a bemutatott módszerek
adekvát módszerek-e? Az értékelés: megfelelt, nem felelt meg. A záródolgozat betűtípusa Times New Roman,
12-es betűméret, 1,5-ös sortávolság, sorkizárt szerkesztés. A dolgozat terjedelme minimum 3 oldal. A záródolgozat
leadási (beküldési) határideje: a tanfolyam zárását követő 14. nap, e-mailen a képzőnek. Aki a tanfolyam
közben megszakítja tanulmányait, vagy nem készíti el határidőre a záródolgozatát, nem kap tanúsítványt
2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről hatályba lépése alapvetően megváltoztatta a közoktatás/köznevelés
rendszerét. A 2013. január elsejével létrejött Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a 198 tankerület
komoly mértékben átalakította a korábbi fenntartói modellt. A 2017. januárjában megalakult Tankerületi Központok,
pedig teljes mértékben átvették az önkormányzatoktól a működtetési feladatokat is, így teljes mértékben állami
kézbe került a köznevelési intézmények fenntartása és működtetése. Az intézményvezetők szerepe, a hierarchiában
elfoglalt helye jelentősen megváltozott ebben a struktúrában, hiszen mind a gazdálkodás, mind pedig munkáltatói
jogok a tankerületi igazgatókhoz kerültek.
A továbbképzés célja az intézményvezetők és helyetteseik felkészítése a megváltozott fenntartói modell miatt
kialakult új elvárásokra. A képzés célja, hogy támogassa a hatékonyabb és eredményesebb igazgatói tevékenységet,
fejlessze konfliktuskezelési és szervezetfejlesztési kompetenciájukat. További cél, hogy ismerjék meg az
új fenntartói modelleket, a vezetés hatalmi és önismereti kontextusait, a döntéshozatal, az érdekérvényesítés,
a szervezetfejlesztés, a csapatépítés, és a motiválás technikáit, hogy vezetői munkájuk ebben az új szervezeti
struktúrában is sikeres legyen.
A továbbképzés az alábbi témaköröket öleli fel:
A továbbképzés műfaja: tréning.
A csoportos tevékenység és az önreflexió van a középpontban. A tanúsítvány kiadásának feltétele az óraszámok
100 %-án való részvétel, a résztvevő által írott reflexiós levél, amely reflektál az önismeret és s csoportdinamika
fontosságára, valamint leírja személyes tapasztalatait, továbbá egy dolgozat, melyet az alábbi két téma
egyikéből írnak: 1. Intézményen belüli konfliktus megoldása a továbbképzési program során tanult ismeretek
felhasználásával. 2. Intézményen belüli szervezetfejlesztésre tett javaslat a továbbképzési program során
elsajátított módszerek segítségével. A záródolgozat betűtípusa Times New Roman, 12-es betűméret, 1,5-ös
sortávolság, sorkizárt szerkesztés. Terjedelme minimum 2, maximum 4 oldal. Az értékelés szempontjai:
adekvát módszereket használ-e a dolgozat megírásához, és jól használja-e azokat. Az értékelés: jól megfelelt,
megfelelt, nem felelt meg. A reflexiós levél és a záródolgozat leadási (illetve elektronikus úton történő
beküldési) határideje: a tanfolyam zárását követő 2. hét vége.Értékelési szempontok: a szervezetfejlesztésre
tett javaslat a továbbképzési program során elsajátított módszerek egyike volt-e, és adekvát módon alklamazta-e
a tanult ismereteket. Az értékelés: nem felelt meg, megfelelt, kiválóan megfelelt.
Az oktatáspolitika változásai, és a fenntartói modellek átalakulása következtében nagyobb figyelem irányul
az intézményvezetőkre. Személyiségük, vezetői kompetenciáik, vezetői kommunikációjuk meghatározz és befolyásolja
intézményük életét. A továbbképzés célja az intézményvezetők felkészítése a professzionális vezetői kommunikációra.
Cél, hogy a résztvevők megismerjék a vezetői kommunikáció környezetét, a szakpolitikai, társadalmi, települési
és intézményi kontextusokat, a testbeszéd jelentőségét, a vezetői kommunikáció színtereit, és az ott alkalmazható
kommunikációs eszköztárat. További cél, a közösségi oldalak kockázatmentes használatának elsajátítása, a
médiakommunikáció alapjainak elsajátítása, felkészítés a válságkommunikációra, és a vezetői kommunikáció
konfliktushelyzeteire.
Főbb tematikai egységek:
A záró ellenőrzés módja dolgozat, melyet az alábbi három téma egyikéből írnak:
A záródolgozat betűtípusa: Times New Roman, 12-es betűméret, 1,5-ös sortávolság, sorkizárt szerkesztés.
Terjedelme minimum 2, maximum 4 oldal.
Az értékelés szempontjai: Adekvát módon alkalmazza-e az elméleti és gyakorlati órán tanultakat. Életszerű
és gyakorlatorientált-e a dolgozat?
Az értékelés: jól megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.
A záródolgozat leadási (illetve elektronikus úton történő beküldési) határideje: a tanfolyam zárását
követő 2. hét vége.